ПЕРШЫ ВЯСНОВЫ ВЫГАН БЫДЛА НА ПАШУ
Першы вясновы выган быдла на пашу, звычайна прымеркаваны да Юр’я. Суправаджаўся традыцыйнымі абрадамі да ўзыходу або на ўзыходзе сонца: трохразовым абыходам і рытуальным кармленнем быдла, адорваннем пастуха, малітвамі. Першы вясновы выган быдла на пашу суправаджаўся комплексам абрадавых дзеянняў, узыходзячых да архаічных паданняў аб быдле і яго ролі ў гаспадарцы.
Абраднасць першага выгана складалася з некалькіх этапаў: абыход быдла гаспадарамі ў двары, рытуальнае кармленне быдла, выган скаціны ў статак, абыход статка пастухом, адорванне пастуха і трапеза пастухоў і гаспадароў на выгане. Асноўнай мэтай рытуальных дзеянняў першага выгана было забеспячэнне захаванасці быдла на працягу пашавага сезону і атрыманне ад яго прыбытку і здаровага прыплода.
Паўсюдна быдла імкнуліся выгнаць на падножны корм пры першай магчымасці, бо да сярэдзіны вясны ў сялянскай гаспадарцы сканчаліся запасы корму. Але для поспеху пашавага сезону першы выган імкнуліся прымеркаваць да асаблівай, ключавой даты земляробчага каляндара. На большасці тэрыторый такой датай стаў дзень Юр’я Вясновага - 23 красавіка / 6 траўня, які захоўваў сваё рытуальнае значэнне нават у тым выпадку, калі, у залежнасці ад пагодных умоў, быдла выганялі да або пасля свята.
Калі да Юр’я яшчэ не з'яўлялася з-пад снега трава, быдла выганялі на Макарыя (1 траўня) або на Міколу Вясновага, але Юр’я усё роўна адзначалі як свята пастухоў. На Юр’е уладкоўвалі сімвалічны выган, з правядзеннем усіх асноўных абрадаў; у некаторых месцах, пры гэтым, быдла абавязкова павінна было правесці ў поле ўвесь святочны дзень. У выпадку ранняй вясны скаціну выпускалі на лугі ў пачатку і сярэдзіне красавіка, але ўсё роўна на Юр’е уладкоўвалі парадны выган і праводзілі рытуалы, якія адпавядаюць.
Некаторае выключэнне складалі асобныя раёны, дзе з-за позняй або зацяжной вясны быдла выганялі пасвіцца толькі ў сярэдзіне траўня або ў пачатку чэрвеня, а правядзенне рытуалаў першага выгана было прымеркавана да травеньскіх або чэрвеньскіх свят. Пры гэтым адрозненні ў тэрмінах выгана часта назіраліся нават у межах аднаго рэгіёна. Так, у некаторых вёсках быдла выганялі на Міколін дзень або на Ўшэсце, а іх суседзі рабілі гэта, "гледзячы па надвор'і", - у любы з дзён траўня - чэрвеня.
У апошнім выпадку ў нішчымныя дні - сераду і пятніцу скаціну выпускаць "баяліся", звалі іх "чорнымі днямі", таксама існавала строгая забарона выганяць быдла ў "крайнія" дні тыдня - панядзелак і суботу, хоць часам менавіта субота лічылася спрыяльным днём. Найболей падыходнымі для пачатку пасьбы днямі, па перакананні сялян, былі чацвер і нядзеля, пры гэтым апошняму дню аддавалася відавочная перавага. Як усё дзеянні магічнага характару, рытуалы першага выгана ажыццяўляліся на ўзыходзе або да ўзыходу сонца.
Ранні выган скаціны тлумачылі тым, што Св. Юрай, аб’язжае рана раніцай палі, лепш беражэ ад звяроў і хвароб тую скаціну, якую заспее ў гэты час у поле. У адпаведнасці з магіяй першага дня, вызначальнага ўвесь наступны год, у дзень першага выгана, па перакананні сялян, трэба было асцерагацца сурокаў і псуты, таму на Юр’я забаранялася штосьці даваць з хаты.
У народзе распавядалі былічку аб адной неразумнай гаспадыні, якая тры гады запар на Юр’е па просьбе суседкі давала ёй у пазыку розныя рэчы, пры гэтым кожны год на яе скаціну нападалі або дзікія звяры, або хваробы, пакуль да канца трэцяга года ў гаспадарцы не засталося ні адной жывёлы. Адным з найболей важных ахавальных дзеянняў быў абыход быдла ў двары гаспадарамі з магічнымі прадметамі і загаворам. Часта ён абдумваўся як "перадача" быдла на апеку Святому Юр’ю.
Так пры абыходзе ў Смаленскай воб. гаспадар прыказваў: "Святы Юрай, бацечка, здаем на рукі Табе сваю скацінку і просім Цябе, захавай яе ад звера лютага, ад чалавека ліхога". Падняўшыся раней чым звычайна, уся сям'я збіралася для малітвы перш, чым адправіцца ў хлеў. У Юр’яў дзень маліліся асабліва доўга, прамаўлялі даўжэйшыя тэксты нядзельных малітваў.
Гаспадыня накрывала стол белым святочным абрусам, па-над якой клала хлеб і ставіла поўную сальніцу солі, гаспадар запальваў перад абразамі страстную або велікодную свечку. Часта на стол ставілі рэшата, напоўненае прадметамі, з якімі затым абыходзілі быдла. Усе ўсаджваліся за стол і, хрысцячыся, маліліся, скончыўшы малітву, уставалі, і перш, чым выйсці з хаты, маліліся стоячы.
Пасля гэтага гаспадар вымаў з бажніцы абраз Св. Юрыя і браў, імкнучыся не затушыць, страстную свечку, гаспадыня брала са стала хлеб з соллю, і ішлі ў двор абыходзіць скаціну. У большасці мясцінаў трохразовы абыход здзяйсняўся адным чалавекам - гаспадаром або гаспадыняй; у некаторых заходніх губернях у ім маглі прымаць удзел усе сямейнікі.
Абрадавую сілу абыходу надавалі словы замовы. Абыходзячы скаціну, гаспадыня прыказвала: "Госпадзі, благаславі! Выпускаю ў чыста поле скацінку - жывацінку, у чыстае поле, у зялёну дубраву, пад краснае сонейка, пад месяц гасподні, пад нябесную калясніцу. З усходу Царыца Нябесная застаўляе залатым тыном з неба да зямлі; з паўднёвага сам Госпад становіць тын срэбны; Мікола Цудатворац з западу; святы Юрый з паўночнага тын бронзавы. Прашу і малю, сахрані маю скацінку - жывацінку. Амін!".
Прадметам, якія абходчык нёс у руках, таксама прыпісвалася сіла ахаваць быдла ад розных пошасцяў. Невялікія прадметы змяшчалі ў рэшата, кош або міску, клалі за пазуху, буйныя неслі ў руках, валаклі па зямлі, сякеру затыкалі за пояс. У Пскоўскай воб.(рэгіон пражывання этнічных беларусаў) гаспадар пры абыходзе браў у левую руку міску з ячменем, клаў у яе некалькі яйкаў, ставіў абраз, перад якім запальваў свечку, а ў правую руку браў касу і валок яе па зямлі.
Абчэрчванне магічнага круга касой павінна было забяспечыць найбольшую абарону жывёлам. З гэтай жа мэтай маглі выкарыстаць пугу. У некаторых месцаў ў рэшата, якое нёс гаспадар, акрамя звычайных у гэтым выпадку абраза і хлеба, клалі лыжкі, нож і памінанне - заклад дапамогі з боку памерлых.
Яшчэ да абраза, свечкі і хлеба, дадавалі ладан і вуголле. У некаторых вёсках абавязковым атрыбутам абыходу была яечня на патэльні, да якой часам мацавалася запаленая свечка. Найболей распаўсюджанымі прадметамі, якія выкарыстоўваліся пры абыходзе былі хлеб, соль і яйка (велікоднае або адмыслова афарбаванае для свята ў зялёны колер). Часам, дзе кароў перад выганам абыходзіла гаспадыня, у рэшата або кош клалі хлеб, яйка, абразок.
Абыходзячы быдла, гаспадыня злёгеньку калыхала кош, імкнучыся, каб яйка ўвесь час без прыпынку круцілася вакол хлеба або абразка. Рабілася гэта са словамі: "Як вакол яечка катаецца па рэшаце, так бы скацінка вакол сваёй хаткі знала і хадзіла дадому, нідзе не заставалася". У рэшата клалі не толькі поўны круглы каравай з выразанай у верхавіне адтулінай для чацвярговай солі, але і нарэзаныя лусты хлеба па ліку жывёл.
Прадметы, якія ўдзельнічалі ў абыходзе, выкарыстоўвалі ў наступных рытуальных дзеяннях. Калі быў завершаны трэці круг, па спіне каровы праводзілі крыж-накрыж абразам, праз спіну тройчы перакідалі сякеру, нажом выразалі на зямлі па баках чатыры крыжа, соллю або збожжам "абсыпалі" жывёлў, г.зн. з чатырох бакоў перакідалі праз яе жменямі, яйкі "крыжом" (з чатырох бакоў) падкатывалі пад карову з прысудам.
Калі кацілі ў першы казалі: "Ідзі ў поле", - у другі: "Корм збірай", - у трэці: "Ад драпежнікаў уцякай", - і ў чацвёрты: "І дадому звяртайся! У народзе гэтыя дзеянні усведамляліся як "благаславенне", якое зможа абараніць карову ад любой бяды. У Пскоўскай воб. збожжа з рэшата, з якім абыходзілі скаціну, раскідвалі ў хляве, імітуючы сяўбу.
Хлеб, з якім здзяйсняўся абыход, гаспадыня ў некаторых выпадках адносіла ў царкву для кліру або раздавала пасля абедні жабракам, але часцей з ім ажыццяўляўся немалаважны ў структуры абраднасці першага выгана і шырока вядомы рытуал "закармлівання" быдла. У народнай свядомасці хлеб надзяляўся здольнасцю даць быдлу сілу і здароўе, забяспечыць прыплод, але ў канцы 19 ст. у рытуале "закармлівання" часцей бачылі сродак прывязаць жывёл да хаты або прымусіць іх трымацца разам.
У некаторых лакальных традыцыях хлеб, які скормлівалі быдлу на Юр’я, пяклі ў Чысты чацвер. Так, гаспадыня рана раніцай у гэты дзень замешвала і пекла адмысловы для быдла вялікі каравай, які на Юр’е яна разразала яго на кавалкі па ліку жывёл і скормлівала ім, пасаліўшы чацвярговай соллю.
У некаторых вёсках гаспадыня, перш чым прыступіць да замесу цеста, адпраўлялася ў хлеў і брала ў быдла па жмуце поўсці, яе яна запякала ў маленькія булачкі, якія ў дзень выгана размочвала і давала кожнай жывёле з прысудам. Выкарыстанне поўсці магічна павялічвала сілу хлеба, звяртала яго дабратворнае магічнае дзеянне на пэўную жывёлу, але вельмі часта поўсць запякалі ў хлеб з мэтай прывязаць скаціну да хаты. Хлеб, скармліваўшыйся быдлу, меў розную форму і назоў.
Быдлу на Юр’я скормлівалі "калабок", які захоўвалі з Чыстага чацвярга або з Масленіцы. Часта для закармлівання выкарыстоўвалі кавалачак або верхавіну велікоднага куліча ("паскі") або "жаўрука", выпечанага ў дзень Сарока пакутнікаў, аладку з мукі і вады - "перапяку", маленькія булачкі - "гузы", выпечаныя на Юр’я. У шматлікіх месцах быдла закармлівалі збожжам. Найболей часта з гэтай мэтай выкарыстоўвалася збожжа жытняга або аўсянага снапа.
Гаспадыня насыпала ў кадку аўса і прымушала ўсё быдла есць яго разам, у перакананні, што дзякуючы гэтаму скаціна будзе трымацца ўсё лета разам і не будзе хадзіць па чужых дварах. Шырока былі распаўсюджаны магічныя славесныя формулы - прысуды, з якімі закармлівалі быдла. Гаспадыні, перш чым выпусціць скаціну са двара, кармілі яе кавалачкамі хлеба з соллю з свайго падола, кажучы: "Як сажыца ад цэлай не адыходзіць, так і ад мяне, рабы божай, кароўка (конік) не адыходзіць".
Гаспадар раніцай раскладваў на печкавай засланцы кавалачкі хлеба, пасоленыя чацвярговай соллю, а затым даваў яго быдлу, кажучы: "Як засланка ад пода не адстане, так бы і мая хрыстова скацінка не адставала б ад майго двара; хадзіла бы ў цёмных лясах, у зялёных лугах, а маёй хаты не забывала бы...".
Падобныя замовы суправаджалі і наступны этап абраднасці першага выгана - выган скаціны ў статак. Перад выганам са двара ажыццяўляліся магічныя дзеянні, падмацоўваючы абыход, якія служылі дадатковым засцярогам для быдла. Да ліку ахавальных дзеянняў ставілася акрапленне ўсяго двара і быдла святой вадой і захрышчванне (прамалёўка крыжоў): на вяршніку ў хляве і на ілбах жывёл смалой, сажай або свечкай крэслілі крыжы.
Паўсюдна быдла са двара выганялі асвячонай у Вербную нядзелю вярбой. Калі звычайна скаціну проста выправажвалі за вароты, і яна сама ішла ў статак, у дзень першага выгана гаспадыня суправаджала яе за ваколіцу, вядучы на вяроўцы і падганяючы вярбой. У некаторых вёсках, расчыніўшы вароты, гаспадыня злёгеньку ўдарала карову лапатай, якой веялі збожжа або з дапамогай якой саджалі хлеб у печ, або качаргой - "клюшкай", праз якую жывёла ўжо паспела пераступіць, пры гэтым казалі: "Цялі цёлак, цялі цёлак!", рабілася гэта для таго, каб карова прынесла цёлку.
Сялянкі верылі, што гэта паспрыяе добраму агулу жывёл і прыплоду. У вёсках выганяць скаціну маглі таксама першым пучком жытніх або пшанічных каласоў (зжатых першымі летась і якія захоўваліся за абразамі да дня выгана), якія лічыліся гаючымі і цудадзейнымі. Значэнне дадзенага шэрагу дзеянняў, звязана з верай у магічнае ўздзеянне хлеба і прадметаў з ім звязаных на ўрадлівасць жывёл.
Пры выгане скаціны за вароты вынікала выконваць вызначаныя забароны, якія ў розных месцах шырока вар'іраваліся. Так, было строга забаронена выганяць скаціну сухой галінкай або галінкай без кары, датыкацца да скаціны, падганяць яе, голай рукой. Выганяючы карову за вароты, гаспадыня апранала рукавіцу, з страху, што ў зваротным выпадку да яе абавязкова прыстане хвароба.
Распаўсюджана была забарона для жанчыны выганяць карову басанож і з непакрытай галавой. Перш чым праводзіць быдла на вуліцу, у шматлікіх месцах гаспадары ўсталёўвалі над варотамі абраз св. Юр’я. Выганялі быдла са двара праз прадметы, якім прыпісвалася магічныя ўласцівасці і шматлікія з якіх да гэтага выкарыстоўваліся пры абыходзе: пояс, вяроўка, яйка, замок, сякера, каса, чапяла, кульба і г.д. Імкнучыся прывязаць жывёл да хаты, іх выпускалі праз чапялу, кажучы: "Як чапяла ад печкі не адыходзіць, так хай бы скаціна ад двара не адыходзіла".
Гаспадыня, паклаўшы праз парог хлява каромысел і пояс, выганяла жывёл са словамі: "Одзін канец на волі, другі - у доме, часы не часуйце, ночы не начуйце, хату пачытайце, хазяйку знайце!". Найболей распаўсюджаным прадметам, якія ўжываліся пры выгане, быў пояс: тканы пояс гаспадыні або рамень гаспадара.
Сялянкі верылі, што пояс ахавае быдла ад усіх пошасцяў, прымусіць яго трымацца свайго двара: скаціна не будзе адыходзіць ад хаты, як пояс ад цела. Каб узмацніць гэтую якасць пояса, гаспадыня перш чым заслаць яго ў варотах, некаторы час насіла яго на голым целе. У некаторых месцах лічылася, што першыя тры дні пояс нельга прыбіраць, карова павінна праз яго выходзіць і ўваходзіць.
Ахавальная сімволіка пояса перагукваецца з яго значэннем у традыцыйным гарнітуры, дзе ён выступае як засцярог, вакол свайго ўладальніка, замыкаючы магічны круг. Для ўзмацнення гэтых якасцяў пояса падчас выгана быдла яго часта замыкалі замком. У народзе лічылі, што замок надаваў магічным дзеянням і прысудам вялікую сілу, замыкаў магічную агароджу.
У Смаленскай воб. на зямлю пад варотамі клалі абавязкова замок з ключом, папярэдне яго замкнуўшы, каб пашча звера была таксама дужа зачыненая, як замыкаецца замок на ключ. У варотах укладваліся таксама разнастайныя жалезныя прадметы: жалеза нельга есць, таму драпежныя звяры не крануць скаціну.
Пад парог клалі абцугі, гак, шыйны крыж, сякеру, нож. Сякера або абцугі пакідалі ляжаць да восені, чапаць іх было нельга, інакш звяры маглі напасці на быдла. Над варотамі, праз якія выпускалі жывёл часта ўмацоўвалася каса, "каб скацінку ніхто не патрывожыў улетку". Падобнае значэнне надавалі раскладзеным на парозе камяням, праз якія павінна была пераступіць жывёла.
Дзе-нідзе было прынята абыходзіць быдла з набранымі ў лесе мурашкамі, перад выганам быдла на вуліцу іх рассыпалі перад варотамі і на драўляныя завесы варот. Гэты звычай тлумачылі наступным чынам: "Як мурашкі збіраюцца, так і скаціна збярэцца, не знікне".
З ахавальнай мэтай у варот запальвалі ядловец - верас. У некаторых вёсках гаспадыні выстаўлялі каля варот, праз якія выганялі скаціну, вёдры з вадой, у якія апускалі хмель і яйка, і акраплялі хмелем выганяемае быдла. У Смаленскай вобл. пры выгане скаціны за вароты старэйшая ў сям'і жанчына, надзеўшы вывернутае футра, станавілася сярод быдла, і вырывала ў якой-небудзь каровы або авечкі жмут поўсці.
Пасля гэтую поўсць замыкалі замком, каб воўк не чапаў быдла. Выганяючы быдла са двара, гаспадары звычайна хрысцілі яго і багаслаўлялі: "Ідзі з Богам!", але часта выган суправаджаўся вымаўленнем больш поўнай малітвы або магічнай формулай, загаворам, якія шырока вар'іраваліся нават у адной вёсцы, у народзе казалі: "У кожнай гаспадыні свой прысуд".
Так, у адной з вёсак гаспадыня, удараючы карову вярбой, казала: "Хрыстос з табой! Юрый Храбры, прымі маю жываціну на ўсё поўнае лета і выратуй яе!", а ў іншых вёсках: "Спаўна выпускаю, спаўна заганяю. Юрый Пераможца, выратуй на год яе. У поле выпускаю, замком зачыняю, каб звер не прыходзіў.
Быдла да вас адпраўляю, вы яго захаваеце. Касой корм касіце і жывёліну карміце". Абаронцамі каровы, да якіх звярталася гаспадыня, маглі выступаць лясун, палявы або дваровы. "Цар лясны, царыца лясная, малыя дзетушкі, вазьміце маю Мальвінушку [мянушка каровы] на лецейка. Паіце, карміце, дадому вадзіце!" - казалі гаспадары (падобны прысуд гаспадыня магла прамаўляць і пры абыходзе скаціны ў двары).
Бывала, выганяючы казалі: "Бацечка палявы, матушка палявая, і ўсе вашы дзетушкі, прыміце маю скацінку". Часам у замове імкнуліся пералічыць усіх магчымых заступнікаў: "Бог зямны, цар марскі, цар лясны, паіце, карміце маю каровушку і дадому ганіце". Па перакананні сялянак, падобныя прысуды трэба было абавязкова прамаўляць, каб скацінка хадзіла са статкам, не ўцякала і заўсёды дадому вярталася.
У шматлікіх месцах абавязковым момантам абраднасці першага выгана было асвячэнне быдла ў капліцы або царкве, акрапленне яго святой вадой пасля набажэнства з водахрышчам, адбываўшагася перад абыходам статка пастухом.
Статак, які выганялі на вуліцы, у поўным складзе гналі да царквы або капліцы, дзе святар служыў набажэнства, крапіў быдла, "свянціў" яго найболей ушанаваным абразам, і толькі пасля гэтага яго выганялі за ваколіцу. Часта набажэнства над статкам служылася прама на выгане перад пастухоўскім абыходам.
У некаторых месцах для правядзення такога набажэнства ў поле выносілі стол, усталёўвалі на яго абраз і клалі хлеб - соль. Набажэнства аб дабрабыце статка магло папярэднічаць абрадаваму абыходу. Рана раніцай у царкве яго заказваў сам пастух. Пасля таго як служба ў царкве сканчалася, ён, праходзячы па вёсцы, спыняўся ў кожнага двара, трубіў у ражок, даючы сігнал гаспадарам выганяць скаціну.
Пастух пасля набажэнства нёс на пашу асвячоную ваду, якой святар крапіў быдла, абыходзячы вакол статкі. Быдла перад выганам у поле крапілі на вясковай вуліцы ў студняў, побач з якімі было прынята ўладкоўваць юр’яўскія набажэнствы. У некаторых месцах абыход распадаўся на тры часткі: спачатку служылася набажэнства, затым пастух абыходзіў статак з абразам Юр’я, пасля чаго святар, стоячы ў варот за ваколіцай, у якія пастух утыкаў сякеру, крапіў праганяемых міма жывёл.
Абыход статка ў цэлым набыў царкоўныя рысы. Гаспадары прыганялі быдла рана раніцай да царквы, калі ўся скаціна была ў зборы, святар служыў набажэнства з водахрышчам, пасля якога абыходзіў статак хросным ходам з выявамі і харугвамі пад спеў малітваў, акрапляючы жывёл святой вадой. Пасля гэтага ўсе неабходныя абрады лічыліся выкананымі.
Найболей важным рытуалам у абраднасці першага выгана быдла быў абыход статка пастухом. Амаль паўсюдна за ваколіцай у поле пастух, адзін або ў суправаджэнні святара і падпаскаў, тройчы абыходзіў статак з магічнымі прадметамі і малітвай. З сялянскага пункту гледжання адмысловую значнасць і дзейснасць рытуалу надавала пастухоўскае "веданне", выяўляўшаеся не толькі ў практычных навыках, але і ў вядзьмарскай сіле, пасрэдніцкай сувязі з лясуном.
Комплекс пастухоўскіх абрадава-магічных дзеянняў, атрыбутаў і слоў, які захоўваўся ў строгай таямніцы, вядомы пад назовам "абыход". Тэрмін "абыход" азначаў любы прадмет, над якім дасведчаным чалавекам была вымаўлена замова. Пастух падчас абыходу чытаў замову па паперцы або прамаўляў па памяці, калі ж быў непісьменным, абыходзіў статак моўчкі, абавязкова маючы пры сабе рукапісны тэкст.
У рэдкіх выпадках для правядзення абыходу запрашалі іншага чалавека - пісьменнага, першым чынам святара, які абыходзячы быдла, крапіў яго святой вадой і чытаў замест хрысціянскіх малітваў пастухоўскую замову. Пасля абраду пастух павінен быў ачысціць "засцярог" ад знаходжання ў чужых руках: ён абавязкова крапіў яго святой вадой.
Затым кніжачка або паперка з замовай дбайна хавалася ад старонніх вачэй у фуражцы або ў пастуховай трубе, за абразамі, часта яе закопвалі або хавалі ў дупле дрэва ў лесе. У шматлікіх месцах веданне тэкста замовы было абавязковай умовай пры наймання пастуха, а валоданне рукапісным тэкстам падвышала яго статут.
Толькі пастух, які валодаў "рукапісам", прызнаваўся "дасведчаным", а дзе скаціна праводзіла лета на вольнай пашы - без пастуха, для правядзення рытуалу першага выгана ўсё роўна запрашалі старых пастухоў, якія, чытаючы "замову", абыходзілі быдла па чарзе ў розных вёсках. Па народных паданнях, "абыход" мог быць двух відаў: "богаў" і "ад лясуна".
Першы ўяўляў сабой малітву, звернутую да Бога і святых, і звязваў пастуха з вышнімі сіламі, другі з'яўляўся замовай і усведамляўся як дамова з лясуном, у якой вызначаліся межы пасьбы і абумаўляліся забароны, абавязковыя для пастуха. Як "богавая малітва", так і "замова ад лясуна" перадаваліся пастуху ведзьмаком або старым пастухом.
Атрымаўшы сшытак з апісанымі ў ёй забаронамі і запомніўшы парады ведзьмака, пастух адпраўляўся за "лясной замовай" у лес. Забраўшыся глыбей у гушчар, пастух чытаў або пералічваў па памяці забароны і свае абавязкі, пытаў у лясуна, у якое поле і як гнаць скаціну, а затым зрываў тры бярозавыя галінкі, з якімі потым абыходзіў статак.
Галінкі з'яўляліся знакам дамовы; пасля абыходу іх на вяроўцы прывязвалі ў раўчук, прыціснуўшы да дна каменем, каб не панесла вада. Падобную дамову можна было скласці з лясуном на любы прадмет або асабістую рэч пастуха. Сярод прадметаў, якія выкарыстоўваліся пастухом пры абыходзе, былі тыя ж, што выкарыстоўваліся гаспадарамі: абраз св. Юр’я, асвячоная вярба, яйка, хлеб, крыж, запаленая лучына або свечка, замок з ключом, нож, сякера і г.д.
Да іх дадаваліся атрыбуты пастухоўскай дзейнасці: кій, пуга, ражок - труба, а таксама прадметы, адмыслова вырабленыя пастухом або ведзьмаком у якасці "абыходу": паперка з малітвай, воск з закатанай у яго поўсцю жывёл, хлебны шарык, скрутак бяросты, бутэлечка з вадой, галінкі або выгабляваныя палачкі і г.д.
У адрозненне ад славеснага прысуду, паўтараючагася з года ў год, "абыход" на прадмет неабходна было кожны сезон браць зноўку. Каб узяць яго, пастух ішоў да ведзьмака, той тройчы чытаў поўную замову над любым з пералічаных прадметаў. З яго вядзьмак паведамляў пастуху толькі неабходную для правядзення рытуалу частку і звесткі аб забаронах, поўны тэкст "абыходу" часцей не быў вядомы пастуху.
Веданне яго лічылася вядзьмарствам і магло быць перададзена ўладальнікам толькі перад смерцю. Пры гэтым нават "дасведчаны" пастух, які працягваў пасці, не меў права замаўляць прадметы для сябе сам і павінен быў звяртацца да ведзьмака. Сяляне верылі, што без "абыходу" каровы пастуха не будуць слухацца, пачнуць расхадзіцца, блукаць па лесе.
Гэта жа магло адбыцца, калі "абыход" пераставаў дзейнічаць, быўшы выяўлены кім-небудзь у лесе. Ад захаванасці "абыходу" залежаў лёс статка. Па народных паданнях, калі хто-небудзь выпадкова або адмыслова знішчаў схаваны пастухом прадмет, трэба было чакаць розных няшчасцяў: у кароў магло прапасці малако, яны маглі адна за другой загінуць.
Калі пастух заўважаў, што "абыход" патурбаваны, ён часта адмаўляўся пасвіць, здымаў з сябе адказнасць за статак. Выратаваць сітуацыю мог новы "абыход", які дазвалялася браць толькі ў Іллін дзень. Каб не парушыць дамовы з лясуном, сам пастух таксама не меў права перамяшчаць загавораны прадмет.
Калі замова была узята на каровін званок, яго нельга было здымаць з шыі каровы без рызыкі быць пакараным гаспадаром лесу. Адзін або некалькі замкоў, кінутых у лесе, азначалі мяжу, за якую пастух не адважваўся пераганяць статак або заходзіць сам. Часам наадварот замок станавіўся непераадольнай перашкодай для лясных жыхароў: яго закопвалі ў прагоне, для таго, каб драпежныя звяры не змаглі ўвайсці ў вёску. Калі вядзьмак намаўляў замову на якую-небудзь рэч пастуха, яе згуба або пашкоджанне адбівалася на ўладальніку.
Так, калі пастух не знаходзіў на ўмоўленым месцы схаваны ў лесе посах, сяляне верылі, што ён неўзабаве захварэе або памрэ. Дзякуючы загаворанаму прадмету, пастух кіраваў статкам. Каровы абавязкова слухаліся найгрышаў загаворанага ражка; калі нашаптана было на рамень, пастуху было досыць расшпіліць яго, каб каровы разыйшліся па пашы і зацягнуць прутчэй, калі патрабавалася сабраць статак.
Па меркаванню сялян, калі на паляну, дзе пас статак пастух з загавораным рамянём, захадзіў мядзведзь, то ён бачыў не кароў, а камяні або купіны, а каровы пры гэтым зусім не бачылі звера. Лічылася, што дасведчанаму пастуху самому і пасці не трэба, за яго гэта робіць "абыход" або лясун. Пастух спіць увесь дзень на пашы, а каровы не расходзяцца, пасуцца разам і па першым сігналу ідуць па хатах.
У былічках распавядалі, што адзін пастух, які заключыў дамову з лясуном, цэлы дзень праводзіў дома, ляжаў на печы, а лясун у яго абліччы хадзіў за каровамі, клапаціўся аб іх, выганяў іх у поле і прыводзіў дадому. Удой і пладавітасць кароў, па перакананню сялян, у прамую залежылі ад месца, у якім захоўваўся загавораны прадмет: вільготнае, сырое - добры ўдой; сухое - каровы будуць даваць мала малака.
Па гэтым чынніку ў пачатку сезону "абыход" - галінкі апускалі ў раўчук, а бутэлечку з намоўленай вадой на вяроўцы спускалі ў студню. Адмысловае значэнне ў захаванні сілы "абыходу" і цэласнасці дамовы з лясуном мела захаванне пастухом паводніцкіх забарон: не стрыгчыся, не галіцца, не піць спіртнога, не жыць з жонкай, не збіраць грыбоў і ягад, не лавіць рыбу, не забіваць кратоў, не капаць зямлю, не пералазіць праз загарадзі і г.д.
У кожнага пастуха быў свой набор забароненых дзеянняў, абумоўленых дамовай. Гарантам захавання загадаў выступаў лясун. У народзе верылі, што кожная дамова і віна за яе парушэнне бярэцца на нечую галаву: на скаціну або на самога пастуха. Сяляне казалі, што, калі дамова на скаціну ўзята, карову або мядзведзь з'есць, або лясун у гушчар пагоніць, або яна "на рогі ўстане", г.зн. зверне сабе шыю, учапіўшыся рогам аб зямлю - усё роўна "жывёліна загіне".
У адплату за "правіннасць" лясун выбіраў самую лепшую карову, абавязкова чорнай масці, без адзінай белай плямкі. У народзе распавядалі мноства павучальных гісторый на гэтую тэму. Адзін пастух, нягледзячы на забарону, налавіў 13 рыб, так на наступны дзень у яго статку 13 кароў задраў мядзведзь.
Другі занёс у хату хамут, а па дамове гэтага нельга было рабіць, яго карова перастала слухацца гаспадара. Трэцяму нельга было капаць, таму што ён мог неспадзявана задушыць жука або жабу, а ён накапаў тры мяшка бульбачкі, у першы ж выган пасля гэтага, лясун загубіў трох кароў: адна заблыталася ў агароджы і задушылася, дзве іншыя на рогі ўсталі. Калі ж дамова узята на пастуха, парушыўшы забарону, ён зусім адмаўляўся пасвіць, казаў, што яму нельга.
Сяляне верылі, што такога пастуха мог да смерці "захвастаць лясун". Стоіла віноўніку увайсці ў лес, як той пачынаў шумець і хвастаць яго галінамі. Пры гэтым самым малым пакараннем для пастуха магла быць страта вока. Распавядалі, што аднаго пастуха, "сапсаваўшага дамову", лясун забіў дубцом да смерці, яго знайшлі ў лесе мёртвым і пахавалі не на агульным могільніку, а асобна ў ракі.
Другі малады пастух даў знаёмаму пагуляць на загавораным ражку, і неўзабаве пасля гэтага яго знайшлі ў лесе са звернутай шыяй, па словах аднавяскоўцаў "яму лясун галаву адкруціў". У дзень першага выгана пастух прыходзіў у поле апошнім, калі тамака ўжо была ўся скаціна, бо калі хоць адна жывёла не патрапіць у абыход, ён лічыўся не сапраўдным або за гэтую скаціну пастух ужо не адказваў.
Па меркаванню сялян, абыход трэба было здзяйсняць з усёй сур'ёзнасцю, выконваючы ўсе загаданыя традыцыяй дэталі. За нядбалае стаўленне пастуха чакала кара: воўк мог з'есці яго карову на наступны дзень пасля абыходу. Пастух, прыйдучы на пашу, у першую чаргу разводзіў вогнішча каля плота, яго агароджваючага, на якім паліў паломаныя тут жа верас і вярбу, якімі гаспадары прыгналі скаціну.
Пасля гэтага ён вешаў на грудзі абраз і, назапасіўшыся замовай, тройчы абыходзіў статак, прамаўляючы пра сябе "словы", спыняючыся кожны раз на 4 баках света і кланяўся. У некаторых вёсках ажыццяўляўся падобны абыход, з невялікімі адрозненнямі. Напрыклад, рана раніцай акрамя гаспадынь быдла ў поле прыходзілі некалькі чалавек са стрэльбамі - "байцы".
Пастух тройчы абыходзіў вакол статка супраць гадзіннікавай стрэлкі, супраць сонца, якое як лічылася, адштурхвае ўсё благое, дапамагае замове. У руках ён нёс рэшата з жытам, выявай св. Юр’я, замком з ключом і абломкам касы.
Падыдучы да таго месцу, адкуль пачынаў абыход, ён спыняўся, хрысціўся, хрысціў статак рэшатам і абразом і чытаў пра сябе замову: "Госпадзі, благаславі мяне, Васіля (імя пастуха) раба, абнясі маіх жыватоў. Не я абношу, а прашу Бога Ісуса Хрыста, Мікалая Цудатворца і Юрыя Пераможца. Святыя мае апосталы, абнясіце маіх мілых жыватоў, абнясіце іх жалезным тынам, абцягніце з меднага дрота, пакрыйце заслонам святой, нетленнай рызай... Спасі, Госпадзі, ад агню, ад вады, ад лютага звера, ад паўзучага змея і ад чарадзейных вершаў, каб люты звер не бачыў бы сваім зоркім вокам, не чуў бы сваім абачлівым вухам рову каровінага, блею авечага і баяўся бы голасу людскага. Амін!"
Услых прамаўлялася толькі слова "амін!", учуўшы якое, мужчыны стралялі са стрэльбаў. Пасля завяршэння трэцяга круга пастух садзіўся на зямлю, усё прысутныя пачыналі маліцца, а гаспадыні падкатывалі да яго фарбаваныя яйкі. У Смаленскай воб. абыход уключаў у сябе два этапа. Спачатку на вясковай вуліцы пастух абыходзіў увесь статак з абразам Мікалая Цудатворца, кажучы: "О, святы Мікола - бацечка, здаю на парукі ўвесь статак і прашу цябе захавай яго ад звера лютага".
Пасля гэтага гаспадары выганялі быдла ў поле. Тамака гаспадыні ў падзяку за працы адорвалі пастуха і падпаскаў салам і яйкамі, з якіх яны тут жа на вогнішчы смажылі яечню. Як толькі яна была гатова, пастух расстаўляў падпасаў вакол статка і прызначаў кожнаму сваю ролю: каму-небудзь загадваў быць "зайцам", другому - "сляпым", трэцяму - "кандыбам", чацвёртаму - "замком", а апошняму - "калодай".
Затым, узяўшы яечню, пастух падыходзіў да "зайца" і пытаў:
"Заяц-заяц, ці горкая асіна?"
- "Горка".
- "Дай, Бог, каб і наша скацінка для звера была горкай".
Пераходзячы да "сляпога", пытаў:
"Сляпы-сляпы, ці бачыш?"
- "Не бачу".
- "Дай, Бог, каб і нашу скацінку не бачыў звярына".
Далей па крузе стаяў "кандыба":
"Кандыба-кандыба, ці дайдзеш?"
- "Не дайду".
- "Дай Бог, каб і звер не дайшоў да нашай скаціны".
У наступнага пачыналася тая ж гутарка:
"Замок-замок, ці растулішся?"
- "Не растулюся".
- "Дай Бог, каб у звера не растуліліся зубы на наша быдла".
Завяршаў пастух круг каля "калоды":
"Калода-калода, ці звернешся?"
- "Не звярнуся".
- "Дай Бог, каб і звер не звярнуўся да нашай скацінкі".
Такім чынам пастух абыходзіў статак тройчы, пасля чаго ўсе садзіліся каля вогнішча і з'ядалі яечню. Аналагічны звычай існаваў у Магілёўскай воб. У вёсках у канцы 20 ст. быдла на поле абыходзілі самі гаспадары, якія, збіраўшыся разам на выгане, спачатку пяклі яечню, а затым пад спеў песень сябар за сябрам у шэраг тройчы вакол абыходзілі скаціну.
Кожны з абходчыкаў, якія зваліся тут "валачобнікамі", нёс у руках які-небудзь з прадметаў, што мелі сімвалічнае значэнне ў рытуале, сярод іх абавязкова была вялікая патэльня з яечняй.
Звычай абыходу быдла ў гэтай мясцовасці цесна пераплёўся з валачобным абыходам: кожны з трох кругоў пачынаўся спевам велікоднага трапара "Хрыстос уваскрэсіўся з мёртвых", пасля чаго выконвалася песня "Ішлі - бралі валачобнікі". Скончыўшы абыход, гаспадары слалі на зямлі абрус і балявалі ў складчыну, спяваючы вясновыя і "юр’яўскія" песні.
Пастухоў за абыход трэба было абавязкова аддзякаваць, пачаставаць. Гэта з'яўлялася абавязкам гаспадынь, якія святочна апранутыя з вузельчыкамі з правізіяй у руках адпраўляліся за быдлам у поле. Пастуха адорвалі яйкамі, пірагамі, мясам, ласункамі, выпіўкай і грашыма. Пастух часта выстаўляў на выгане два кошыка, куды належала складаць прынашэнні.
Прынесенай з сабой ежай і выпіўкай жанчыны таксама частавалі адзін аднаго пасля абыходу. Пакуль пастух абыходзіў статак, яны стаялі на боку поля і спявалі Хрыста (Спеў Хрыста), а як толькі абыход быў завершаны ўсаджваліся разам з пастухом за трапезу.
З аднаго боку, гаспадары жадалі падарункамі размясціць пастуха да сабе і да сваёй скаціны, а з другога - дарункі мелі магічнае значэнне. Часам пастух, склаўшы пачастункі і грошы на вялікую талерку, звяртаўся да Юр’я, сімвалічна аддаючы (ахвяруючы) яму прынашэння:
"Дарую табе хлеб-соль І златы і срэбры, Храні маю жывацінушку, У полі, у зяленай дубраве. Сахрані яе ад змея паўзучага, Ад мядзведя магучага, Ад воўка бягучага. Пастаў да самага неба абгародачку, Што бы было не пералезці, Не перашагнуць цераз яе..."
У некаторых месцах з сабранага пастухамі пачастунка імі ўладкоўвалася гулянка, якая мела характар прафесійнага свята. Вяртаючыся з поля да