БЛІНЫ
Печыва, якое ў народнай традыцыі ўваходзіла ў шэраг абрадавых комплексаў і зьвязвалася зь ідэяй ахвяраваньня продкам. Таму рытуальнае спажываньне бліноў характэрнае найперш для памінальнага абраду. У час пахаваньня першы гарачы блін прызначаўся самому памерламу, яго несьлі за труной і пакідалі на магіле.
На Масленку бліны клалі на акно, каб продкі сілкаваліся парай, а на Зьмітраўскія Дзяды на Магілёўшчыне бліны зьбіраў па хатах пастух, кажучы пад акном, што яго паслалі «дзяды». З блінам у руцэ гаспадар клікаў Мароза на калядную вячэру; пры першым выгане жывёлы бліны несьлі пастуху, які пагражаў: «Хто не дасць блінца – здохне аўца».
Бліну надаецца сэмантыка медыятыўнасьці, і ў якасьці пасярэдніка паміж рознымі сьветамі ён уваходзіць у склад шматлікіх варожбаў пра замужжа: зь ім на галаве ішлі на вуліцу і пыталіся імя першага сустрэчнага мужчыны; з блінам беглі пад акно да суседзяў і чакалі слоў накшталт «сядзь» ці «ідзі»; ішлі зь першым блінам на сьметнік і прыслухоўваліся да брэху сабакі ды інш.
Бліны як мучная страва характарызаваліся і прадукавальнай сымволікай – на куцьцю першы блін несьлі авечкам, каб яны цэлы год былі здаровыя. Часам дасьледнікі ў круглай форме бліна бачаць увасабленьне сонца і тлумачаць спажываньне бліноў на Масьленку як сымвалічны акт ушанаваньня «маладога» веснавога сонца і далучэньня да яго жыватворнай моцы.
У калядных песьнях знаходзім выразнае проціпастаўленьне бліноў калядных і мікольскіх: першыя – «бліны ладныя» або «бліны-ладачкі», другія – «не такоўскія», што зьвязана з апазыцыяй піліпаўскага посту і яго завяршэньня на першую куцьцю.
Істотна адзначыць, што з часам гэтая апазыцыя набывае свой сэнс адно ў складзе трыяды: бліны калядныя – мікольскія – васільскія (апошнія – «бліны блізкія»).
Крыніца: http://rv-blr.com/dictonary?alpha=&authenticity_token=7ac738a48b166025e45f6b2c67b725bd415bc85e&page=1
БЛІНЫ
Традыцыйны мучны выраб. Лакальная назва блiнцы. Пшанiчную, жытнюю, ячную, грэцкую цi аўсяную муку замешваюць на малацэ або сыраквашы, сыроватцы. Б. рабiлiся кiслыя, на рошчыне, i прэсныя, на содзе. У цеста часам дадаюць яйкi, цукар.
Пякуць на падмазцы. Падаюць з мачанкай, падсмажаным салам, смятанай, малаком. 3 пшанiчнай мукi пякуць невялiкiя тоўстыя блiны ¬аладкi i тонкiя -наліснікі . Апошнiя начыняюць тварагом, мясам i iнш. Б. шырока вядомы на ўсёй Беларусi.
Крыніца: http://rv-blr.com/dictonary/view/9133
БЛІНЫ – СІМВАЛ СОНЦА
З лёгкай рукі некаторых этнографаў ХХ ст. у навуковых працах знайшла пашырэнне думка пра тое, што галоўная страва Масленіцы – бліны – сімвалізавала сабой абуджэнне сонца. З гэтым меркаваннем можна пагадзіцца толькі часткова, таму што культ Сонца не быў дамінуючым у складаным комплексе святочных рытуальна-абрадавых дзеянняў.
Калі ж улічыць, што ў структуры Масленіцы значнае месца займалі «пахавальныя» гульні, то міжволі напрошваецца думка аб тым, што бліны перш-наперш былі абрадавай стравай памінальных трызнаў. Якраз ад масленічных святкаванняў бярэ пачатак добра вядомы фразеалагізм «першыблін камяком».
Яшчэ раніцай, калі гаспадыня выпякала самы першы блін, яна клала яго на асобны сподак і ставіла ў чырвоны кут пад абразы. Вечарам жа, як толькі трэба было распачынаць трапезу з нагоды ўшанавання памяці продкаў, гаспадар адносіў раніцай прыгатаваную «даніну» на гарышча і ставіў каля акенца. Калі гаспадар вяртаўся да стала, усе прысутныя паварочваліся да абразоў, і пачыналасямалітоўная частка рытуалу. Уголас усе дамачадцы чыталі «Ойча наш», «Багародзіцу», памінальную малітву.
Пасля гэтага дамачадцы ціха і пачціва садзіліся за стол у адпаведнасці з правіламістагоддзямі выпрацаванага этыкету. Мужчынская палавіна сям'і садзілася каля сцяны, жаночая – насупраць. Маці падавала бацьку куццю, той чэрпаў тры лыжкі і перадаваў гаршчок далей.
Кожны з прысутных, уключаючы дзяцей, павольна, не спяшаючыся, з падкрэсленым адчуваннем годнасці паўтараў распачаты бацькам рытуал. Аднак зразумела, што ўсе з нецярплівасцю чакалі галоўных прысмакаў святочнайвячэры, асабліва бліноў, якія можна было макаць у смятану, масла, у патэльню са скваркамі.
Вядома ж, не абыходзілася без рытуальнай чаркі і працяглых успамінаў пра тых, аб кім жывая людская памяць утрымлівала ўжо напалову сапраўдныя і напалову легендарныя падзеі. На трэці дзень «ахвяру» памерлым родзічам – той самы блін – аддавалі птушкам,каб яны пачаставаліся самі і, паляцеўшы ў вы-рай, перадалі продкам прывітанне ад тых, хто не забыўся пра свой род.
Лічылася, калі на Масленіцу напячы бліноў больш за ўсіх, то ў хаце «паселіцца»шчасце. Бліны, якія выпякалі на Каляды, сімвалізавалі багаты ўраджай у наступным годзе. Каб у гаспадарцы былі добрыя коні, валы, каровы, авечкі і г.д., у дзень ушанавання святога Уласа гаспадыня выпякала аладкі. Бліны, якія называлі «богавымі анучамі», пяклі на Ушэсце.
На Спаса пяклі блінцы з мукі новага ўраджаю і абавязкова з макам, арэхамі і яблыкамі. Бліны, якія выпякалі на Пакровы, павінны былі «запекчы» ўсе куты ад зімовай сцюжы і вятроў. Пяклі бліны на вяселлі.
Цешча частавала блінамі зяця, калі ён прыязджаў да родных жонкі на «пярэзвы». Дбайная гаспадыня ведала: нельга есці першы блін – ён прызначаўся продкам (жывомугэты блін стане камяком у горле). Аказваецца, што і апошні блін, які яна выпякала, таксама патрабаваў асаблівай увагі. Лічылася, «каб заўжды хата была багата», апошні блін трэба пакінуць на патэльні.
Аўтар: Аксана КАТОВІЧ, Янка КРУК, «Звязда».
Крыніца: http://www.belarustime.ru/belarus/nativeword/c09fa784e9830379.html
БЛІНЫ - печыва, якое ў народнай традыцыi ўваходзіла ў шэраг абрадавых комплексаў i звязвалася з ідэяй ахвяравання продкам. Таму рытуальнае спажыванне бліноў характэрнае найперш для памінальнага абраду.
У час пахавання першы гарачы блін прызначаўся самому памерламу, бліны неслі за труной i пакідалі на магіле. На Масленку бліны клалi на вакно, каб продкі сілкавалiся парай, а на Змітраўскія Дзяды на Маглёўшчыне бліны збipaў па хатах пастух, кажучы пад акном, што яго паслалі «дзяды».
Бліны-ладкі, Яешня З блінамі ў руцэ гаспадар клiкаў Мароза на калядную вячэру; пры першым выгане жывёлы бліны неслi пастуху, які пагражаў: «Хто не дасць блінца — здохне аўца».
Блінам надаецца семантыка медыятыўнасцi, i ў якасцi пасярэднiка памiж рознымі светамi ён уваходзiць у склад шматлiкiх варожбаў пра замужжа: з ім на галаве iшлi на вуліцу i пыталiся iмя першага сустрэчнага мужчыны; з блінамі беглі пад вакно да суседзяў i чакалi слоў накшталт «сядзь» цi «ідзі»; iшлi з першым бліном на сметнік i прыслухоўвалiся да брэху сабакі ды iнш.
Абрадавы стол са стравамі Бліны як мучная страва характарызаваліся i прадукавальнай сімволікай — на куццю першы блін неслі авечкам, каб яны цэлы год былi здаровыя. Часам даследнікі ў круглай форме бліноў бачаць увасабленне сонца i тлумачаць спажыванне бліноў на Масленку як ciмвалiчны акт ушанавання «маладога» веснавога сонца i далучэння да яго жыватворнай моцы.
У калядных песнях знаходзім выразнае проціпастаўленне бліноў каляд¬ных i мікольскіх: першыя — «Бліны ладныя» або «Бліны–ладачкі», другія — «не такоўскія», што звязана з апазіцыяй піліпаўскага посту i яго завяршэння на першую куццю. Iстотна адзначыць, што зрэдзьчас гэтая апазіцыя набывае свой сэнс адно ў складзе тры-яды: Бліны калядныя — мікольскія — васільскія (апошнія — «Бліны блізкія»).
“На Дзяды пячэм бліны і аладачкі. Аладачкі маленькія – ета памерлым дзецям, а вялікія бліны – дарослым. На кожнае вакно кладзём па аладачцы. Дзяды ноччу прыходзяць вячэраць, дак ета для іх”.
Ай, калядачкі, Бліны-ладачкі. Ай, рана-рана, Бліны-ладачкі. Ай, мікольскія Бліны не такоўскія. Ай, рана-рана, Бліны не такоўскія. А васільскія Бліны блізкія. Ай, рана-рана, Бліны блізкія.
Крыніца: http://drevasusvetu.wordpress.com/2009/10/07/%D0%B1%D0%BB%D1%96%D0%BD%D1%8B-%D1%8F%D0%B5%D1%88%D0%BD%D1%8F/
БЛІНЫ
Т. Валодзіна, С. Санько
БЛІНЫ, печыва, якое ў народнай традыцыі ўваходзіла ў шэраг абрадавых комплексаў і звязвалася з ідэяй ахвяравання продкам. Таму рытуальнае спажыванне бліноў характэрнае найперш для памінальнага абраду. У час пахавання першы гарачы блін прызначаўся памерламу, блін неслі за труной і пакідалі на магіле.
На Масленку бліны клалі на акно, каб продкі сілкаваліся парай, а на Змітраўскія Дзяды бліны збіраў па хатах пастух, кажучы пад акном, што яго паслалі "дзяды". З бліном у руцэ гаспадар клікаў Мароза на калядную вячэру. Пры першым выгане жывёлы бліны неслі пастуху, які пагражаў: "Хто не дасць блінца - здохне аўца".
Блін у якасці пасярэдніка паміж рознымі светамі уваходзіць у склад шматлікіх варожбаў пра замужжа: з ім на галаве ішлі на вуліцу і пыталіся імя першага сустрэчнага мужчыны; з бліном беглі пад акно да суседзяў і чакалі слоў накшталт "сядзь" ці "ідзі"; ішлі з першым бліном на сметнік і прыслухоўваліся да брэху сабакі.
Бліны як мучная страва характарызаваліся і прадукавальнай сімволікай - на куццю першы блін неслі авечкам, каб яны цэлы год былі здаровыя. Круглая форма бліна як увасабленне сонца, спажыванне бліноў на Масленку тлумачыцца як сімвалічны акт ушанавання "маладога" веснавога сонца і далучэння да яго жыватворнай моцы.
Літаратура: Беларуская міфалогія: Энцыклапед. слоўн./С.Санько;
Крыніца: склад. І.Клімковіч. - 2-ое выд.,дап.-Мн.:Беларусь 2006.
Крыніца: http://www.obereg.of.by/catalog.php?id=145&category=10&mode=detailhttp://www.obereg.of.by/catalog.php?id=134&category=10&mode=detail