ДЗЕДАВІЦА

КІРАВАННЕ КАЛАСКА
Меню сайту
Форма уваходу
Пошук
Сябры сайту
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz
  • Статыстыка

    Анлайн усяго: 1
    Гасцей: 1
    Карыстальнікаў: 0

    КІРАВАННЕ КАЛАСКА

    Кіраванне каласка ("вадзіць колас", "завіваць колас", "ганяць колас") -дзявоцкі / жаночы абрад вяснова-летняга цыклу, падчас якога здзяйснялася шэсце дзяўчат і замужніх жанчын да зімовых палёў і жыта з мэтай уздзеяння на ўраджай, уключаў варажбу хлопцаў, дзявоцкія карагоды, моладзевыя гульні.

    Колас вадзілі на Сёмуху, а таксама на Ўшэсце, Сёмік, Духаў дзень, Пятроўскія Запускі. Дзеянне звычайна здзяйснялася рана раніцай, адразу пасля ўзыходу сонца. Удзельніцамі абраду былі дзяўчаты і маладыя жанчыны, галоўнай дзейснай асобай прыгожая дзяўчынка 9-12 гадоў, званая "каласок"; астатняе насельніцтва вёскі выступала ў якасці гледачоў.

    Першапачаткова дзяўчаты і жанчыны, якія ўдзельнічалі ў кіраванні каласка, апраналі дзяўчынку ў прыгожае адзенне, упрыгожвалі яе стужкамі і вянком. Затым яны разбіваліся на пары. Дзяўчаты адной пары бралі адзін аднаго за рукі ледзь вышэй кісці, так што ўсе чатыры рукі ўтваралі шчыльны квадрат.

    Злучыўшыся, пары станавіліся побач, плячом да пляча, складаючы дарожку з рук паміж двух шэрагаў дзяўчат, звернутых сябар да сябра тварам. Пры моцнай апоры з рук ішла дзяўчынка-"каласок", абапіраючыся на галовы удзельніц. Пара, якую мінула дзяўчынка, пакідала сваё месца і станавілася наперад, працягваючы дарожку.

    Такім чынам працэсія прасовалася па кірунку да поля, распачаўшаму ў гэты час каласаваць. З пачатку шэсця гучала песня, якая выконвалася расцягнутымі галасамі:

    "Пайшоў колас на ніву,

    На белую пшаніцу!

    Урадзіўся на лета

    Жыта з аўсом, з грэчкай,

    З пшаніцай".

    У іншых месцах дзяўчынка-каласок ішла па бярозавых паленах, якія ўдзельніцы абраду трымалі ў руках; падчас шэсця тут спявалі:

    "Ходзіць колас па ярыне,

    Па белай белаяравай пшаніцы

    Дзе хлопцы ішлі, тут парына,

    Дзе дзеўкі ішлі, тут і жыта густа,

    Нажыніста, умалоціста

    У зімовага поля працэсія спынялася, пару дзяўчат з дзяўчынкай на руках, адлучалася ад яе і падыходзіла да "ржанога хлеба". Дзяўчынка саскоквала з рук, зрывала жменю жыта, бегла да царквы і кідала пад яе або побач з ёй сарваныя каласы.

    Часам яна раскідвала жытнія сцеблы па дарозе да вёскі. Дзяўчаты ў гэты час працягвалі спяваць песні:

    "Ходзіць колас па сяле,

    Ходзіць ад двара да двара,

    Са дзяўчынаю,

    Са прыгожаю!"

    Палены, выкарыстоўваныя ў адным з варыянтаў абраду, кідалі ў бок поля. Па канчатку шэсця дзяўчаты разражалі "каласок", здымаючы з дзяўчынкі ўсе стужкі і ўпрыгожванні, якія кожная з удзельніц забірала сабе.

    У шэрагу выпадкаў абрад суправаджаўся варожбамі хлопцаў. Нежанатыя мужчыны падбіралі каласы жыта, кінутыя "каласком" на дарогу, і судзілі па іх аб сваім лёсе.

    Сцябло з выкінуўшымся коласам сведчыла аб тым, што яго ўладальнік абавязкова ажэніцца ў восеньскі Мясаед (перыяд ад Успенскага да Каляднага Паста - 11 верасня - 14 лістапада па новым. ст.).

    "Кіраванне каласка" уключала дзявоцкія карагоды, якія пачыналіся пасля шэсця да пасеваў. Каля поля ўдзельніцы абраду станавіліся ў дзве лініі і напераменку падыходзілі сябар на сябра і адыходзілі.

    Далей дзяўчаты, накіроўваючыся ў бок ад жытніх палёў, вадзілі карагод, які "перавіваўся" па падабенстве гульні ў "веснічкі". Яго ўдзельніцы станавіліся парамі: першая трымала ў паднятых руках пояс, астатнія прабягалі пад ім; апошняя пара прымала пояс і станавілася першай. Дзеянне праходзіла пад песню:

    "Перавейся яраў хмель на наш бок".

    У народзе казалі, што моладзь падчас гэтага карагоду "ходзіць побач і заве жыта" . Карагоднае шэсце сканчалася на месцы вяснова-летніх гуляў моладзі.

    Тут быў усталяваны чан з брагай, да якога падыходзілі выканаўцы абраду. Спачатку яны частавалі сваіх бацьку і маці, а затым да трапезы прыступалі ўсё прысутнічаўшыя.

    Абрад "кіраванне каласка" быў вядомы здаўна. Ён здзяйсняўся з мэтай магічнага ўздзеяння на ўраджай, пра што сведчаць песенны рэпертуар, а таксама галоўная роля маладых жанчын у абрадавым дзеянні.

    матэрыял падрыхтавала Зіміна Таццяна Аляксандраўна




    Copyright MyCorp © 2019
    Конструктор сайтов - uCoz